SoundStart: Prosodic development before birth and in the first three years of life

De Melodie en Betekenis van Babytaal – doe mee met onze studie!

Registreer Hier

Waar gaat deze studie over?

We onderzoeken hoe baby’s leren de melodie van hun stem (intonatie) te gebruiken om met volwassenen te communiceren, wanneer ze dit nog niet met woorden kunnen doen.

Baby’s kunnen hun intonatiepatronen veranderen om verschillende boodschappen over te brengen. Ze kunnen dit al heel vroeg in hun leven doen, ruim voordat ze hun eerste woordjes zeggen. Zo kunnen ouders vaak aan de hand van het geluid dat hun baby maakt afleiden of de baby iets nodig heeft of juist rustig en tevreden is. Met deze studie willen we te weten komen of deze vaardigheid iets is waar alle baby’s mee worden geboren of dat dit vermogen wordt beïnvloed door de taal die de baby leert.

Deze studie wordt uitgevoerd met baby’s van 3 tot 7 maanden oud die Nederlands, Zweeds of Indonesisch leren. Deze talen zijn gekozen omdat de intonatiepatronen in deze talen van elkaar verschillen.

Wie kan deelnemen?

Nederlandssprekende moeders met baby’s die 3 maanden oud zijn of die binnenkort 3 maanden oud worden.

Wat gebeurt er tijdens het onderzoek?

Iedere moeder wordt gevraagd om 15 minuten lang met haar baby te spelen en te praten. We moedigen aan om te spelen zoals het normaal ook gebeurt. Van deze speelsessies worden beeld- en geluidopnamen gemaakt.

Waar vindt het onderzoek plaats?

Het onderzoek vindt plaats bij iedere moeder thuis. Het onderzoeksteam neemt alle benodigde apparatuur mee. Deelnemers hoeven niets voor te bereiden.

Wanneer en hoe vaak gebeurt dit?

In totaal vragen wij iedere moeder om mee te doen aan 6 speelsessies, verspreid over een periode van 5 maanden. De dagen en tijden van de speelsessies worden in overleg bepaald.

Ontvang ik iets voor mijn deelname?

Iedere baby krijgt na elke speelsessie een boekje. Deze boekjes maken deel uit van een educatieve boekenserie, die iedere baby compleet heeft aan het eind van de vijf maanden. Ook ontvangt iedere moeder een cadeaubon van 30 euro aan het einde van de 5 maanden als dank voor de tijd.

Wie voert de studie uit?

Elanie van Niekerk (PhD-kandidaat Sound to Meaning) voert deze studie uit samen met Prof. dr. Aoju Chen en Dr. Caroline Junge.

De studie wordt uitgevoerd in samenwerking met het Baby Lab van de Universiteit Utrecht, het Baby Lab van de Universiteit van Stockholm en de Universiteit van Indonesië.

Vragen?

Neem contact op met Elanie (e.a.vanniekerk@uu.nl).