SoundStart: Prosodic development before birth and in the first three years of life

News

Hoe belangrijk zijn gebaren bij het leren van een nieuwe taal? Doe mee met onze studie!

Registreer hier

Registreer Hier (VR)

Waar gaat deze studie over?

Het onderzoek gaat over de precieze rol die gebaren en gezichtsuitdrukking spelen bij het leren van een nieuwe taal. Hiervoor organiseren we een korte taalcursus, waarbij we meten hoe kinderen reageren op een nieuwe taal. Het onderzoek betreft een taalcursus van 13 sessies, verspreidt over 12 weken. Tijdens de eerste 12 sessies van de cursus hoort uw kind Duits. In de 13e sessie wordt geëvalueerd wat het kind van de taal heeft opgepikt.

Wie kan er deelnemen?

Kinderen van 4-5 maanden en 8-9 maanden oud kunnen deelnemen aan het onderzoek. Als er bij u thuis regelmatig Duits gesproken wordt, dan kan er helaas niet meegedaan worden aan het onderzoek.

Wat gebeurt er tijdens het onderzoek en wanneer vindt het plaats?

Tijdens de eerste 12 sessies zal een Duitse instructeur een half uur met uw kind spelen en sprookjes voorlezen. Voor 8 van deze 12 sessies komt er een Duitse instructeur bij u thuis of naar de kinderopvang waar uw kind is. De overige 4 sessies vinden plaats in het Wilhelmina Kinderziekenhuis (WKZ, Lundlaan 6, 3584 EA Utrecht). Inhoudelijk zijn de sessie hetzelfde, maar tijdens de sessies op de testlocatie wordt echter gemeten waar uw kind kijkt terwijl hij/zij naar de instructeur luistert. Dit wordt gedaan door middel van EEG. Dit is een non-invasieve manier om via een mutsje hersengolven op te meten.

Ontvang ik iets voor mijn deelname?

Per WKZ sessie wordt u gecompenseerd voor uw deelname met een cadeaukaart t.w.v. €10. Na elke thuissessie krijgt uw baby een leesboekje. Indien aan alle 13 sessies wordt meegedaan, dan krijgt u nog een bonus cadeaukaart van €50.

Wie voert de studie uit?

Victoria Reshetnikova (PhD-kandidaat Gesture to Sound) voert deze studie uit samen met Prof. dr. Aoju Chen en Dr. Roy Hessels.

De studie wordt uitgevoerd in samenwerking met het Baby Lab van de Universiteit Utrecht.

Vragen?

Neem contact op met Victoria (v.reshetnikova@uu.nl).