Deelnemen
Deelnemen met onderzoek?
Op deze pagina kunt u meer informatie vinden over de onderzoeken die op dit moment lopen.
Hoe belangrijk zijn gebaren bij het leren van een nieuwe taal?
Dit onderzoek gaat over de precieze rol die gebaren en gezichtsuitdrukking spelen bij het leren van een nieuwe taal. Hiervoor organiseren we een korte taalcursus, waarbij we meten hoe kinderen reageren op een nieuwe taal. Het onderzoek betreft een taalcursus van 13 sessies, verspreidt over 12 weken. Tijdens de eerste 12 sessies van de cursus hoort uw kind Duits. In de 13e sessie wordt geëvalueerd wat het kind van de taal heeft opgepikt.
Kinderen van 4-5 maanden en 8-9 maanden oud kunnen deelnemen aan het onderzoek. Als er bij u thuis regelmatig Duits gesproken wordt, dan kan er helaas niet meegedaan worden aan het onderzoek.
Voor meer informatie en registratie klik hier.
De melodie en betekenis van babytaal
*Dit onderzoek neemt op dit moment geen nieuwe participanten aan*
We onderzoeken hoe baby’s leren de melodie van hun stem (intonatie) te gebruiken om met volwassenen te communiceren, wanneer ze dit nog niet met woorden kunnen doen.
Baby’s kunnen hun intonatiepatronen veranderen om verschillende boodschappen over te brengen. Ze kunnen dit al heel vroeg in hun leven doen, ruim voordat ze hun eerste woordjes zeggen. Zo kunnen ouders vaak aan de hand van het geluid dat hun baby maakt afleiden of de baby iets nodig heeft of juist rustig en tevreden is. Met deze studie willen we te weten komen of deze vaardigheid iets is waar alle baby’s mee worden geboren of dat dit vermogen wordt beïnvloed door de taal die de baby leert.
Deze studie wordt uitgevoerd met Nederlandssprekende moeders met baby’s die 3 tot 5 maanden oud zijn of die binnenkort 3 tot 5 maanden oud worden.
Voor meer informatie over dit onderzoek, klik hier.